“Voor 50-ers en 60-ers is er een enorme winst te behalen”

2 generaties die gewoon fit20 doen

Wij vroegen aan Wilma Leenheer, huisarts én fit20-er, wat ze van de training vindt, en voor wie fit20 belangrijk is. Dit is wat zij ons vertelde:

Iemand die ik ken via mijn werk attendeerde mij op fit20. “Ik was te druk om naar de sportschool te gaan en toen ben ik fit20 gaan doen” vertelde hij. “Is dat ook niet iets voor jou?” vroeg hij toen. Het bleek iets voor mij te zijn, en wat mij betreft, voor veel mensen. Zeker de groep 60-ers waartoe ik behoor. fit20 is een hele efficiënte manier om te doen wat nodig is. Fietsen, wandelen of zwemmen, dat kan altijd. Maar dit is een gerichte training die spierafname heel goed en efficiënt oplost.

Ik vind zelf die vaste tijd waarop je fit20 doet belangrijk. Dat zorgt voor continuïteit. Als ik een keer afzeg, word ik gebeld om een andere afspraak te maken. Daardoor is het minder vrijblijvend en de trainer laat blijken dat het er ook voor hem of haar toe doet dat je komt. De fit20 training is geen avondvullend programma, binnen 3 kwartier ben ik uit en thuis. Je kan het gewoon voor of na je werk doen. Dat maakt het makkelijk om vol te houden.

De begeleiding is ook belangrijk. Je wordt als het ware ontzorgd. Je trainer coacht je, en bepaalt of het gewicht zwaarder kan, of juist een keer minder zwaar. Er wordt ook goed op je gelet, op je houding, maar je wordt ook gestimuleerd als je het even zwaar hebt. Zonder begeleiding lukt het denk ik weinig mensen om krachttraining op de goede manier te doen.

Ik merk het effect van de training in het dagelijks leven. Het is heel fijn om kinderen zonder problemen op te kunnen tillen en om weer spieren te hebben die krachtig zijn. Als ik merk hoeveel sterker ik geworden ben dan is het duidelijk dat ik allang spierverlies had voordat ik met fit20 begon. Je hebt dat toch niet in de gaten.

Als huisarts raad ik fit20 in de praktijk aan. Het is steeds duidelijker hoe belangrijk spieropbouw is. Het is noodzakelijk om te blijven oefenen, ook als je een ziekte hebt die je verzwakt (bijv. een auto-immuun ziekte), als je een behandeling krijgt waardoor je aan kracht en conditie inlevert (bijv. bij kanker) of in de herstelfase na een infectie (bijv. van Covid).

Dat kan goed bij fit20 omdat per keer en in overleg de zwaarte van de training aangepast kan worden. Het feit dat je traint in een relatief kleine ruimte, de duur van de training beperkt is en je alleen of met zijn tweeën de oefeningen doet maakt het een stuk toegankelijker dan de sportschool.

Patiënten zien training bij fysiotherapie vaak als goede mogelijkheid voor training onder begeleiding. Dat is zeker ook zo, maar de nadruk ligt daar vaak op lopen op de loopband en instructie voor oefeningen om thuis zelf te doen. De nadruk zou juist moeten liggen op het behoud van spierkracht om goed te kunnen blijven functioneren.

Ook voor de gezonde ouderen is het van belang om je spieren op peil te houden want de spiermassa neemt af als je niets extra’s doet. Behoud van je spiermassa maakt je niet alleen sterker, maar maakt ook het evenwicht stabieler, wat bijv. vallen kan voorkomen.

Het is jammer dat sarcopenie, leeftijdsgerelateerd spierverlies, nog relatief onbekend is, ook al is dat wel aan het veranderen. Er is voor 50-ers en 60-ers op dat gebied een enorme winst te behalen. De tijd is aan het rijpen voor het soort krachttraining dat fit20 biedt.

Voor iedereen is dat belangrijk trouwens, voor àlle Nederlanders. Ook voor jongeren, of 30-ers of 40-ers, die kunnen bij fit20 heel efficiënt sporten. Hoewel sporten niet echt de juiste term is. Ik zie het meer als preventieve spiertraining, of zoals jullie het noemen, als een gezondheidstraining.

Het grote belang van bewegen krijgt gelukkig steeds meer aandacht. Dat zie je aan de bekendheid van Erik Scherder. Maar nu moet naast het wandelen en fietsen ook het belang van echte spierversterking veel bekender worden. Sterke spieren zijn zo belangrijk!